fbpx

Sta je altijd klaar voor anderen? Kunnen je partner, vriendinnen, kinderen, ouders en collega’s altijd op je rekenen? De kunst is natuurlijk om een balans te vinden tussen geven en bijtanken. Maar hoe doe je dat dan?

Ik hoor het haar nog zeggen: “Ik ben voortdurend bezig met de ander – mijn kids, partner, mijn ouders, mijn vriendinnen, bazin en ook mijn collega’s – waardoor ik vaak het idee heb dat ik niet eens aan mijzelf toe kom!” 

Vaak zetten we onze eigen behoeften op de tweede plaats. We doen veel voor de mensen om ons heen, maar komen niet toe aan bijvoorbeeld de rust en ontspanning die we nodig hebben om weer op te laden. Als je dat langere tijd doet, kun je zo verwijderd raken van je behoeften dat je niet eens meer weet welke het zijn. Je cijfert jezelf weg. Je geeft veel, maar neemt weinig en raakt uitgeblust. Dit was ook story of my life!

Vaak zijn we afgesneden van onszelf, van onze gevoelens en van onze behoeften.

Dat komt omdat we ons hoofd sterk hebben gemaakt. Het is gedisciplineerd, productief en kan snel zijn. Ons hart, ons emotionele en innerlijke leven, heeft deze aandacht niet gehad. Want we hebben geleerd verstandig en redelijk te zijn, beslissingen te nemen waarover we goed hebben nagedacht, te analyseren en alles in hokjes te plaatsen.

Onbewust denken we toch nog vaak zwart-wit: óf we zorgen voor anderen, óf we zorgen voor onszelf. Met als gevolg dat we ons óf van onszelf óf van anderen afsnijden. Helaas is het vaak het eerste. Waardoor we ook disbalans ervaren…

Dingen die moeten, kosten vaak energie. Als het goed is, staan daar voldoende dingen tegenover die je doet omdat je ze leuk vindt en omdat ze energie geven. Is die balans er?

Klaarstaan voor anderen is aangeleerd gedrag

We hebben ‘al dat klaarstaan’ geleerd van onze ouders, opvoeders en de omgeving waarin we zijn opgegroeid. Natuurlijk is voor elkaar zorgen en aandacht geven aan anderen ook goed en fijn. En natuurlijk zijn er veel dingen die nu eenmaal moeten gebeuren. Maar als de balans doorslaat is het tijd om die bij te stellen. 

Mensen die de balans laten doorslaan, staan altijd ‘aan’ voor anderen, ze laten een avondje voor zichzelf meteen schieten als er een vriendin belt die bij wil praten, ze zullen altijd aanbieden om andermans kinderen op te vangen, ook al zijn ze daar eigenlijk te druk of te moe voor. 

Herkenbaar?  Onderzoek dan bij jezelf: ben je het eens met hoe het op dit moment gaat? Of zou je graag meer ruimte voor jezelf hebben?’ 


Ingesleten patronen 
veranderen is nog niet zo makkelijk, maar wel mogelijk!

Bedenk eens welke behoefte nu onvoldoende aan bod komt. Dat kun je doen door alles wat je verlangt en waar je meer ruimte voor zou willen op te schrijven. Kijk dan welke behoefte het hardst om aandacht schreeuwt. 
+ Is dat tijd voor jezelf?
+ Liefde en warmte voelen?
+ Persoonlijke ontwikkeling?
+ Inspiratie of iets anders?

Weet je? Denk nu niet, nou dat doe ik wel een ander keertje, nee! Jij mag er nu voor gaan kiezen om het anders te gaan doen. Om vanuit verbinding – in eerste instantie met jouzelf –  de verbinding met een ander aan te gaan. Dit heeft namelijk niet zozeer te maken met vaker nee zeggen, jezelf dagenlang pamperen of een keer gaan mediteren. 


Nee, jij mag jezelf structureel voeden met positieve dingen die passen bij de behoefte die jij hebt! Dat doe je niet omdat je dat “verdiend” hebt, maar zomaar – als bewijs van een onvoorwaardelijke acceptatie van jezelf! Omdat jij het gewoon ook waard bent.

Neem een keer een dag vrij om eindelijk die ene workshop of training te gaan doen. En vraag je partner of iemand anders mee als je dat fijn zou vinden. Koop een fijn boek voor op de bank of ga gewoon lekker in bad. Het hoeft echt niet zo glamoureus te zijn! 

Met deze schrijfoefening leer je ruimte creëren

Met welke gewoonten zou je kunnen stoppen zodat er meer ruimte komt voor jouw eigen behoeften?
Bijvoorbeeld:
• ‘Verplichte’ afspraken waar ik eigenlijk geen zin in heb, wil ik vaker afzeggen om iets te doen wat ik graag wil.
• Één avond per week ga ik na mijn werk sporten, naar de film of met een vriendin uit eten, zodat ik de avondspits thuis kan overslaan.

‘Ja-maars’ inventariseren
Je verstand (en misschien ook je omgeving) zal vast gaan mekkeren als je oppert om de plannen hierboven te gaan uitvoeren. Maak daarom een lijstje met bezwaren waarvan je bij voorbaat al weet dat je ze gaat tegenkomen 😉

Bijvoorbeeld:
• Ja, maar mijn partner zal het vast niet leuk vinden als ik vaker weg ben.
• Ja, maar ik houd dat toch niet vol.
• Ja, maar zo simpel ligt het niet bij mij.
• Ja, maar ik moet toch ook nog gewoon mijn werk doen.

Zie in dat je deze bezwaren al gebruikt vóór je ook maar iets gedaan hebt. Zo zorg je ervoor dat je niet hoeft te veranderen – want dat geeft gedoe: discussie, angsten, twijfels. Bedenk dat het willen vermijden van dat gedoe vaak de reden is om zaken uit de weg te gaan en uiteindelijk niets te veranderen.

De truc is een goede middenweg vinden tussen verplichtingen en tijd voor jezelf.

Probeer het gewoon, door de dingen die je bij de eerste vraag invulde te gaan doen.

5-daagse Lief voor Jezelf Challenge

Elke dag ontvang je een opdracht in je mailbox.

Als je je aanmeldt voor deze gratis challenge, krijg je ook maandelijks de gratis inspiratiemail in je inbox. Ik ga zorgvuldig om met je gegevens. Voor meer informatie bekijk de privacyverklaring.

Yes, je hebt je succesvol aangemeld! Je ontvangt de eerste mail met opdracht in je inbox.